Het Klein ABC

OMDAT JOUW BEDRIJF EEN GOEDE PITCH VERDIENT!

Na het succes van ‘Het Groot ABC voor Blijer Presenteren’ dat de Boekgoud Publieksprijs 2017 won, werd ik door mijn ondernemersnetwerk Business Open geïnspireerd om een tweede boek te schrijven, maar dan specifiek voor ondernemers. En dat werd ‘Het Klein ABC, overtuigend pitchen voor ondernemers’.  Dit handzame boekje is bedoeld om jou als ondernemer te inspireren eens anders naar jouw pitch te kijken. En je allerlei suggesties en tips aan te reiken zodat je met jouw pitch kunt onderscheiden en overtuigen.

PITCHEN. NIET IEDERE ONDERNEMER VINDT DAT EVEN GEMAKKELIJK.

  • Vind jij het lastig om jouw bedrijf op een overtuigende manier te pitchen?
  • Sta je tijdens netwerkbijeenkomsten of bij die klant nog vaak te stamelen of heb je het benauwd als je moet pitchen?
  • Voel je je ongemakkelijk en weet je eigenlijk niet goed wat je moet zeggen op een netwerkbijeenkomst of voor de camera?

Met het ‘Klein ABC’ kun je eenvoudig inspiratie opdoen om eens anders te pitchen. Ik geef je veel tips en suggesties hoe je je met jouw pitch kunt onderscheiden en het publiek met jouw boodschap kunt raken.

WAT ANDEREN ZEGGEN

Overtuigend pitchen is een belangrijke vaardigheid voor een ondernemer. Want zoals de pitcher van het Nederlands honkbalteam Peter Callenbach al zei:

“Als ik niet pitch, gebeurt er niets”. En dat wil je als ondernemer natuurlijk niet. Met dit ‘Klein ABC’ geeft Marjolein je handvatten om overtuigend en onderscheidend te pitchen. Omdat jouw bedrijf een goede pitch verdient.”

WAT LEER JE VAN HET KLEIN ABC?

Het Klein ABC nodigt jou als ondernemer uit om eens anders naar jouw pitch te kijken. En te bedenken hoe jij de boodschap van jouw bedrijf zó aantrekkelijk kunt brengen dat mensen graag met jou verder willen praten over jouw product of bedrijf. En jij ‘top of mind’ kunt zijn bij jouw collega-ondernemer. Want een goede pitch blijft beter hangen dan een standaardpraatje. In het ‘Klein ABC’ heb ik 20 onderwerpen geselecteerd die jou kunnen inspireren om anders te pitchen en meer te overtuigen. Omdat jouw bedrijf namelijk een goede pitch verdient.

INHOUD VAN HET KLEIN ABC

In het Klein ABC vind je tips, suggesties en inspiratie op de 20 belangrijkste items die jou kunnen helpen om jouw pitch te verbeteren:

  • Authenticiteit
  • Bodylanguage en ander ongemak
  • Contact maken
  • Doel
  • Energie of Perfectie?
  • Focus
  • Groep
  • Interactie
  • Introductie en bruggetjes
  • Kernboodschap
  • Netwerken
  • Onderscheiden
  • Ontspanning en Oefening
  • Overtuigen
  • Pitchen
  • Podiumvrees
  • PowerPoint
  • Rust en Stilte
  • Tijd
  • Zelfvertrouwen

BONUSMATERIAAL

Als aanvulling op het Klein ABC heb ik de onlinetraining ‘Plug & Pitch’ gemaakt, waar je met behulp van 12 instructievideo’s en een handig werkboek zelf je pitch kunt verbeteren. Thuis, en op een moment dta jou uitkomt.

WIE IS MARJOLEIN DIKS

Het is ergens in 2011 als ik voor het eerst overweeg om een eigen bedrijf te starten. Op een druilerige dag niet lang daarna schrijf ik ‘Dikscommuniceert’ in bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam. Ik zie me nog de trappen aflopen bij de KvK, en dan langs ‘de man zonder hart’ weer teruglopen naar de metro. En ik voel me gewoon anders. Alsof ik al een beetje ondernemer ben. Stoer ook wel…

Ik besluit het moment te pakken en het goede nieuws aan mijn ouders te vertellen die op dat moment in Breda wonen. De reactie van mijn vader zal ik nooit vergeten. Vol energie en enthousiasme zeg ik vanaf de bank in hun huiskamer: “Ik heb vanochtend mijn eigen bedrijf geregistreerd bij de Kamer van Koophandel”. Het is even stil in de kamer en dan zegt mijn vader terwijl hij me lang aankijkt: “Kind, dat is toch niks voor ons, wij zijn toch geen ondernemers’”?! En ik moet even slikken. Alsof iemand in één klap alle kaarsjes op mijn taart uitblaast. En dat komt wel even binnen natuurlijk. Ben ik dan toch een beetje gek geworden…?

Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen moment spijt gevoeld van mijn carrière-move. Ik zie nu bij iedere netwerkbijeenkomst hoe ondernemers met hun pitch staan te worstelen, en dan ben ik blij dat ik hen daarbij kan helpen. Want pitchen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je het maar mag doen op een manier die bij jou past.

Daarin ben ik met mijn bedrijf Dikscommuniceert gespecialiseerd. Mijn naam is Marjolein Diks en ik ben presentatie-expert en storyteller. Ik begeleid sprekers naar een goed verhaal, een heldere presentatie of een overtuigende pitch. Dat doe ik door middel van individuele begeleiding, omdat ik daar echt het verschil kan maken. Het is de energie die ik zelf ervaar als ik bij mijn coachee ‘het kwartje zie vallen’, die mij inspireert, gelukkig maakt en mijn bedrijf met enthousiasme doet voeren.